16.novembrī 16:00 pie Lizuma kultūras nama Latvijas 101. dzimšanas dienu sagaidot, akcija “Laimas josta”.


Latviešu tautas kultūrā jostai piemīt maģiskas, īpaši aizsargājošas spējas.
Simboliski tai ir auglības nozīme.
To apsienot, tā veido apli, tātad vieno un saglabā siltumu. Jostu dēvē arī par saules simbolu.
Viss  augstāk minētais mums būs ļoti nepieciešams nākamajā Latvijas simtgadē.

Aicinām kopīgi izveidot latviešu rakstu zīmju simbolisku Laimas jostu no sarkanām un baltām brīvdabas svecēm.

Jostas garums un  raksts atkarīgs no noteikta daudzuma sarkano un balto sveču.
Lai Josta izdotos skaistāka un krāšņāka, nepieciešama Jūsu palīdzība.
Būtu pateicīgi, ja Jūs varētu atbalstīt šo akciju ar ziedojumiem, tos sveču iegādei līdz 15.novembrim ieskaitot “Santas bodīte” kontā (Citadele banka, AS SWIFT PARXLV22, Konts LV41PARX0012636330002) ar norādi “Laimas josta” un atnāku palīdzēt sveces izvietot un aizdedzināt.


Paldies!
Lai izdevušies mūsu kopīgi radītie svētki!

Fotogrāfijai informatīva, idejiska nozīme.


P.S.
Vēsturiski viena no greznākajām apģērba sastāvdaļām ir bijusi josta un latviešu tautasdziesmās ir nepārprotamas norādes, ka bez tās apģērbs netika uzskatīts par pilnīgu. Analizējot tautasdziesmas, var izdarīt dažādus secinājumus, piemēram, jostām tiek piedēvētas maģiskas spējas, īpaši, spēja aizsargāt. Iespējams, tas saistīts ar to, ka josta, apņemot augumu, veido apli, savukārt aplis noslēdz telpu un tādējādi pasargā. Apģērbs sargā cilvēka augumu, bet josta satur apģērbu, noslēdzot to, turklāt, palīdzot saglabāt siltumu. Josta simboliski nodrošina auglību. Godu rituālos un svētkos jostai bijusi nozīmīga loma.

Vēl pirms bērniņa nākšanas pasaulē tā simbolizēja deviņu mēnešu grūtniecības periodu, bet, kad bērniņš jau bija piedzimis un pienāca krustabas, josta bija krustmātes velte mazulim. Vedību tradīcijās ar jostu sasēja jauno pāri, simbolizējot turpmāko ciešo, garīgo un fizisko tuvību. Jostas noņemšana kāzās varēja simbolizēt laulību īstenošanu kāzu naktī. Visbeidzot, jostas tika izmantotas arī bērēs – tautasdziesmās baltas jostas valkātājs tiek saistīts ar aizsauli.

 Josta varēja būt dārgs ziedojums – to ziedoja Jānim vai Jurģim, lai nodrošinātu lopu aizsardzību ganību periodā, bet Jāņamātes jostas pīšana Jāņu vakarā tautasdziesmā, visticamāk, simbolizē kosmosa pārradīšanu jeb saulgriežu mītu – kārtības ieviešanu valdošajā haosā. Bieži dziesmās josta tiek minēta saistībā ar sauli. Josta, šķiet, tiek piesaukta kā saules simbols, kas tiek noglabāts vai nozaudēts pirms nakts iestāšanās.»

Komentāri ir slēgti.